fbpx Skip to main content

Årets retorikiska julkalender utforskar makt och påverkan. Jag inleder med en överblick av olika sorters propaganda och ser efter om propaganda verkligen fungerar.

Alfred McClung Lee och Elizabeth Briant Lee (1939) vid Institutet för propagandaanalys (the Institute for Propaganda Analysis) forskade på propaganda (verkligen? Jo.) och har klustrat sju propagandamönster:  Name CallingGlittering GeneralityTransfer, Testimonial, Plain Folks, Card Stacking och Bandwagon.

Det här är lucka fyra.

Testimonial.

Testimonial handlar om att nyttja en respekterad (svårt att säga älskad på svenska. Det blir så starkt.) eller hatad person som säger att en viss produkt/tjänst/idé antingen är fantastisk eller förkastlig.

Vi hittar oftast propagandatekniken Testimonial i reklam och politik.

Inför det amerikanska valet 2012 skrev Bossen en kampanjlåt till Obama. Springsteen har sålt över 120 miljoner skivor. Att säga att den mannen är älskad av många känns som en litotes (underdrift) i sammanhanget. När Bruce öppet argumenterar för att folk ska lägga sin röst på Obama och låta honom fortsätta sin gärning under en andra period är det ett tydligt fall av Testimonial.

I Sverige har vi sett exempelvis Marit Bergman, Henrik Schyffert och Jonas Gardell tala för Socialdemokraterna.

Moneybrother spelade på Almedalsscenen inför att Socialdemokraternas Mona Sahlin skulle tala (2010). Han inleder med några korta ord om vem han är. Precis innan han börjar spela säger han: ”Och grejen att jag är här idag är därför att jag vill och jag tror och jag tycker att vi ska byta regering i september.” Testimonial.

Denna propagandateknik fungerar därför att vi överför antingen våra positiva känslor eller våra negativa till den produk/tjänst/idé som kopplas samman med personen. Så klart. Och vi går på det nästan varje gång. För vi gillar att göra som de vi gillar säger. (Och vi kommer till det.)

Grejen är den att om din önskvärda målgrupp inte gillar personen som talar för dig eller din sak riskerar du att den känslan överförs. Eller att om det är du som ombeds vara personen som talar för någon annan, någon produkt eller idé eller … tänk efter före. Folk kan sluta gilla dig på kuppen.

Om du gillade det här inlägget – skriv upp dig på mitt nyhetsbrev ”Retorikiskas funderingar” som du finner längst upp i högerspalten.

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Vittnar Camilla

Tidigare inlägg om propaganda.
Lucka 1: Name Calling
Lucka 2: Glittering Generality.
Lucka 3: Transfer.

3 Comments

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.