Transfer.

Årets retorikiska julkalender utforskar makt och påverkan. Jag inleder med en genomlysning av olika sorters propaganda och ser efter om propaganda verkligen fungerar.

Jag har tidigare tagit upp Name Calling och Glittering Generality om du vill läsa dem innan detta inlägg.

Transfer.

Transfer handlar om att överföra auktoritet, status, respekt, idolglans etc. för att göra din produkt/tjänst/idé mer attraktiv. Det här är mycket vanligt inom reklam. Oftast i formen av en känd person som kränger en produkt. Nu i juletider är det också vanligt att den kända personen förespråkar en viss stödorganisation. Tanken är att vi som ser annonserna får positiva associationer kopplade till kändisen som vi sedan överför till produkten. Vi tar några exempel.

David Beckham är visserligen en framgångsrik fotbollsspelare men det är inte därför vi är så förtjusta i honom … Han designar själv sina kalsonger – sägs det – och då är det klart att han själv ska vara modell, eller hur?

Naturligtvis handlar det om att vi vill införskaffa detta plagg till våra pojkvänner för att det ska bli lika läckra som Beckham. Och männen ska införskaffa dem till sig själv för att de vill känna sig som. Du är med, jag hör dig.

Kalla reklamagnes måns MQ
Ett annat sätt är att låta en känd person tas ur sitt professionella sammanhang och göra reklam för i princip vad som helst. I dessa två annonser ser vi ändå hur copyn ska hjälpa oss med associationen. För kopplingen är inte klockren utan orden.

Transfertips.

Tänker du att du ska använda en känd person för att fler ska uppmärksamma ditt budskap? Här kommer några snabba råd:

1. Se till att din frontperson har trovärdighet (ethos).

2. Se till att budskapet bärs i formen. Dvs, att vi gör rätt association utan att du skriver din målgrupp på näsan.

3. Se till att din frontperson har relevans för målgruppen (logos).

4. Tänk på vilka känslor (pathos) bilden förmedlar. Vad känner du när du tittar på MQ-reklamen med Agnes och Måns? Och är det samma känslor du får när du ser på Zlatan?

Zlatan nikepro

Däremot är det inte särskilt viktigt att hen agerar inom sitt eget område, även om det kan bli riktigt läckra bilder.

Zlatan är ju trots allt oefterhärmelig.

Om du gillade det här inlägget – skriv upp dig på mitt nyhetsbrev ”Retorikiskas funderingar” som du finner längst upp i högerspalten.

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Överför Camilla

Tidigare inlägg om propaganda:
Lucka 1: Name Calling
Lucka 2: Glittering Generality.

5 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.