fbpx

Den sista av de fem variablerna i den första delen av retorikens parteslära är sammanhang. Denna mikrokurs i retorik har redan avklarat de första fyra: syfte, målgrupp, budskap och avsändare.

Det här med när.

När är det läge att … ? är frågan jag vill att du ställer dig oftare. Och innan följdfrågan var? tar över. För det är så lätt att glömma bort att komma ihåg tidsaspekten för ditt budskap.

Och nej, jag talar inte om när på dagen det är mest fördelaktigt för dig att förmedla ditt budskap till din målgrupp. Och jag talar inte heller om att olika veckodagar spelar olika roller i människors liv och företags organisatoriska strukturer och därigenom styr tillgängligheten till dina målgrupper. Och jag talar absolut inte om när på året din typ av budskap passar bäst. Även om det är betydelsefulla aspekter av din kommunikation. För det är självklarheter som alla som jobbar med kommunikation i alla former redan tänker på. 

Min poäng är inte att du ska tänka på när i tiden, utan om det överhuvudtaget är rätt sak att göra och I SÅ FALL när det passar bäst för din målgrupp att ta emot ditt budskap. På samma sätt som det är lätt att fasta i orden när du skriver texter är det lätt att direkt försöka lösa uppgiften. Vänd på problemet. Är det rätt uppgift att göra?

Och det här med var.

Och sedan vill jag att du tänker igenom kontexten. I vilka sammanhang, i vilka kanaler, på vilka arenor bärs ditt budskap i formen? Alltså – vilka sammanhang ger rätt stämning, ambiance, väcker rätt känslor för din produkt/tjänst/idé? Välj dem.

Uppmuntrar Camilla

2019 ÅRS RETORIKISKA JULKALENDER – EN MIKROKURS I RETORIK

För att du både behöver det och vill ha det. För att även om du missar några inlägg och glömmer det mesta kommer saker att fastna och det kommer att göra dig mer framgångsrik.

Jag har lagt upp den som en mikrokurs i retorik – för att du ska kunna bli tydligare och påverka andra i högre utsträckning. Visst är du med?

Ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.

Retorikiska på facebook

Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram

Bild av thomasullrich från Pixabay

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.