Idag har jag varit nere i vackra Helsingborg för att agera retorisk domare i debatt-tävlingen VoiceUp. Det är Helsingborgs gymnasieskolor som under höst-vintern tävlat om vem som argumenterar bäst, i lag om tre. Idag var det dags för slutkval och final.

Jury VoiceUp Helsingborg
Tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson, Helsingborgs Dagblads Torbjörn Svensson och doktoranden i retorik vid Lunds universitet Niklas Håkansson bildade undertecknad juryn.
Förutom att jag är sjukt imponerad över elevernas överlag gedigna förberedelser tänkte jag lista några lärdomar från dagens framträdanden.

9 lärdomar från VoiceUp.

1. Det finns inget som heter för mycket förberedelse. Du kan träna lite mer. Faktiskt. För när du står inför folk och kör din dragning vill vi inte att du tittar ned i dina papper för att stämma av vad du ska säga härnäst.

2. Vi tror på dig i högre utsträckning om du talar manusfritt. Utantill is the name of the game vid debatt-tävlingar. Titta oss i publiken i ögonen. Hela tiden.

3. Titta dock på olika personer medan du pratar. Alla vill bli sedda av dig.

4. Prata på olika sätt. Ibland är det effektivare att viska fram din inledning efter att du tagit pausen för att få vår odelade uppmärksamhet. Ibland är det läge att vara snabb i mun och desavouera motståndarna genom att förlöjliga deras anekdot.

5. Prata med andras ord. Låna styrka från andra tänkare. Ett av dagens ämnen handlade om yttrandefrihet. I denna delen av debatten kom följande citat av John ”Birdman” Bryant som jag blev väldigt förtjust i: Att försöka tysta en man är att hylla honom, för det är ett erkännande att hans argument är både omöjliga att bemöta och omöjliga att ignorera.

6. Om du är nervös inför starten, låna andras ord som får fylla rummet innan du sätter igång med dina egna. Vår slutliga vinnare verkade oerhört nervös, sist ut som hen var. Det tog nog en tredjedel in innan hen fick upp drivet. Och då hände något. Hen var den ende som problematiserade finalfrågan som handlade om yttrandefrihet och satir med anledning av Charlie Hebdo och attentaten i Köpenhamn. Hela argumentationen avslutades med en uppläsning av artikel 19 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948. Med tanke på nervositeten som uppvisades hade det varit fördelaktigt om hen börjat med dessa rader och sedan knutit ihop hela anförandet med en återkoppling.

7. Gör pausen till din bästa vän. För utan pauser får vi som lyssnar ingen tid att reflektera över vad du just sa. Och om du vill att vi ska bli övertygade behöver du få oss att tänka med dig.

8. Använd replikskiften konstruktivt. Se till att föra fram fler nyanserade argument för din sak. Har du tre replikskiften är det fördelaktigt om du använder det första till att bygga förtroende för både dig som avsändare och ditt argument; i det andra vill du att jag ska förstå vilken nytta det innebär för mig; i det tredje ser du till att väcka mina känslor – empati, kärlek eller ilska, det spelar ingen roll bara du får mig att känna något som är fördelaktigt för dig.

9. Dra nytta av att du har sista ordet. I en debatt-tävling vet du redan från början om du fått inledningen eller avslutningen. Har du avslutningen ska du se till att ta över problemformuleringsinitiativet. Ganska tidigt i debatten. Så att du sedan får lämna publiken med din syn på ämnet.

Konstaterar Camilla som fick en oväntad träning i argumentationens konst när jag åkte tåg hem med en f.d. minister.

Jag spanar på reklam, PR och alla annan omedveten och ofrånkomlig kommunikation utifrån ett retoriskt, semiotiskt och kommunikationspsykologiskt perspektiv. Häng med!

Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat (okopplat räkneverk) och hjälp mig sedan att sprida det till fler!

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Säkerställ att du inte missar något! Gör som närmare tusen andra och skriv upp dig på nyhetsbrevet längst ned på sajten. Har du tur får du ett mejl fullspäckat med retoriska, semiotiska och kommunikationspsykologiska tankar och tips varje månad. (Och jag lovar att din mejl inte kommer att användas för något annat ändamål eller någon annan avsändare.)

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.