fbpx Skip to main content

Så inleds ett av mejlen i dagens skörd. Jag gillar när man leker med ord på det sättet så jag bestämde mig för att kolla lite närmare på innehållet. Och fann detta.

Trevlig spöknatt.

”På Halloween vet man aldrig vem som kan knacka på dörren. Monster och demoner i alla former och storlekar är på jakt efter smarriga marknadsförare som de kan äta levande! Lyckligtvis skyddar vi dig: läs vidare för att se vilka monster du ska hålla dig borta från – och om du har tur kanske du överlever kvällen …”

Walking dead in marketing

Poltergeists in marketing

Zombies in marketing

SPAM-monster

data-andar in marketing

data-andar

isdrottningen inom marknadsföring

Listhäxor i marknadsföring

Det är inte första gången Apsis leker med tropen allegori. När jag kollade min inbox hade de ett liknande tema redan ifjol. Men ändå.

Definition allegori.

En allegori är ett konsekvent genomfört utbyte av ett egentligt budskap mot en metafor. En allegori är en berättelse eller bildframställning vars olika detaljer har en dold innebörd. Denna innebörd har dock en smal tolkning vilket leder mottagaren av budskapet ”rätt”. Ordet kommer från grekiskans ”allegoria” med samma betydelse – av ”allos” som betyder ’annat’ och av ”agoreuein” som betyder ’tala’ (Wikipedia allegori).

Retorisk och semiotisk mikroanalys.

Överlag när man bygger in bilder i språket skapar man ett djup, en spänning, mellan det uttalade och det dolda – det som ska förstås genom sammanhanget. Det får människor att känna sig smarta och då gillar de dig som avsändare i betydligt högre utsträckning.

Det är exakt det som sker i Apsis nyhetsbrev.

Rent PR-mässigt är det smart att haka på händelser i omvärlden och nyttja dem för att föra fram sitt eget budskap. Läs budskapen igen och tänk dig att du inte längre har dem insvepta i Halloween-språk. Hur känns det nu? Inte lika rappt och fyndigt, eller hur?

Genom att använda allegorins format och skapa en lista av tema-samlade metaforer säljer de sig själva samtidigt som vi ler. Hur kan du göra samma smarta PR-aktivitet?

Have a Boo-tiful Halloween,
önskar Apsis genom Camilla

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.