fbpx Skip to main content
Okategoriserade

Att skriva för att övertyga på MIS

By 4 februari, 2012No Comments

Igår höll jag en heldagsutbildning i ”Att skriva för att övertyga” på MIS (Marknadsföreningen i Stockholm). Det var tredje gången för mig och bland deltagarna återfanns härliga @clarafröberg som tog bilden.

När du skriver för att övertyga har du fördelen av att dels själv kunna sitta och fila på dokumentet tills dess att du är nöjd, eller tills tiden för leverans har kommit. Till din hjälp kan du ta olika checklistor och litteratur som stöd. Med ett skriftligt format kan det vara lättare för dig som skribent att få återkoppling på din kommunikation, och eftersom de flesta av oss är visuella är det bra att ha något att kunna gå tillbaka till.

Nackdelen med att kommunicera skriftligen är dock att målgruppen kan gå tillbaka och läsa skriften om och om igen. Kraven på formuleringarna ökar. Dessutom är det inte en dialog som förs. Du finns inte där för att kompensera med din röst, kropp och iakttagelseförmåga.

Vi jobbade med specifika verktyg för den skriftliga kommunikationen. Deltagarna klottrade och vred på orden tills de var helt slut. Jag med. Ett mycket härligt gäng som skrattade hela dagen. Det är så man orkar.

Tänker Camilla

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.