Retoriska troper och stilfigurer.

Posted by | augusti 26, 2015 | retorik, Retoriska guider | No Comments

Lite nu och då springer jag på retoriska troper (bilder) och stilfigurer (mönster i språket). Oftast handlar det om reklam som jag dissekerar. Eftersom de är effektiva bärare av ditt budskap bloggar jag lite nu och då om dem. Här samlar jag dessa inlägg så att det blir mer överskådligt för dig. Först bara lite mer om de två olika formerna:

Troper.

”Tropen är ett uttryck som förändrar ordens vanliga mening och framställer dem som något annat. Syftet med troper är att få lyssnaren att se saker med nya ögon och närma sig talarens verklighetsuppfattning” (Lennart Hellspong).

Inom retoriken brukar vi tala om fyra huvudtroper: metonymi, metafor, synekdoke och ironi.

Stilfigurer.

”Stilfigurer är språkliga redskap för att skapa stilistiska effekter.” (definition från Wikimedia.)

Stilfigurer handlar om mönster i språket. Du vet exakt vad jag menar även om du inte vet exakt vad jag menar. Meningar kan börja på samma sätt, sluta på samma sätt, ha lika många stavelser på båda sidor ett kommatecken. Innehåll kan radas upp om tre och bygga mot ett klimax. Eller så kan man ta tillbaka det man just har sagt. Och ändå få det sagt. Rytmer av olika slag är också populära. Rim likaså. Du fattar, det finns hur många som helst. Och alla har ett eget namn.

Troper och stilfigurer på Retorikiska.

Denna lista kommer att fyllas på allteftersom jag hittar exempel på dem i vardagen. Om du springer på något välformulerat – mejla mig så tar jag hand om det.

Uppmuntrar talskrivaren

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

(Hittade det här vackra mönstret som jag upplevde var en symbolisk tolkning av ett samtal hos Maria Ho.)

Leave a Reply

Your email address will not be published.