fbpx Skip to main content
Kurser

Att skriva för att övertyga

By 15 mars, 2012januari 8th, 2013No Comments

Tänk dig att du möts av ett personligt tilltal varje gång du går in på ett företags hemsida. Det känns precis som om allt du läser är skrivet bara för dig. Dessutom ändrar innehållet inriktning om det är så att du inte riktigt är nöjd. Rent tekniskt är vi ännu inte där. Kanske kommer vi dit så småningom. Kanske inte. Tills dess kan det vara skönt att veta att det finns verktyg som hjälper er skriva texter som övertygar.

Företagspresentationer, annonser eller produktblad? Nyhetsbrev, debattartiklar, blogginlägg? Texter för intern eller extern kommunikation? Hemsidor? Det spelar ingen roll. Under en här dagen går vi igenom strukturer för att övertyga via det skrivna ordet.

Innehåll
Vi börjar med att förstå: Varför och var säger vem vad till vilka? Var börjar vi för att ta reda på detta och vad behöver vi ta hänsyn till när vi lägger upp vår text? Hur låter vi oss påverkas rent kommunikationspsykologiskt? Och på vilket sätt kan ditt budskap vara ångestdämpande?

Sedan går vi över till hur du rent konkret tar fram argument och hur du förklarar nyttan, bygger karaktären och framförallt väcker känslor. Det finns flera kreativa processer och retoriska verktyg att ta till sin hjälp. Vi laborerar med några av dessa i olika övningar.

Detaljerna är viktigare än de flesta tror så vi tittar särskilt på vilken betydelse val av ord har och hur ni kan låta formen tala till er fördel. Inom retoriken finns några troper och figurer (språkliga mönster) som med fördel kan användas i alla kommunikativa sammanhang.

Hur kan du skriva för att läsaren ska komma ihåg det viktigaste? Det finns skriftliga minnesstrukturer som hjälper till och vi exemplifierar dessa.

Slutligen analyserar vi andras texter för att själv utvecklas och inspireras.

Kommentarer från tidigare deltagare:
”Camilla var/är otroligt inspirerande”
”Tänkvärd kurs som gav mycket inspiration”
”En av era bästa kursföredragshållare som jag stött på. Att vi satt hela dagen med enbart paus för lunch utan att bli uttråkad en enda gång eller tänka att det här var inget nytt. Det var länge sedan det hände.”

Jag kan drilla dig under en frukost eller lunch upp till flera dagar inom det retorisk området. Kontakta mig på (mitt förnamn) @retorikiska.se så talar vi förutsättningslöst vidare kring detta och andra kursupplägg.

Utbildar Camilla

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.