fbpx Skip to main content
Påverkanpolitisk retorikretorik

Hur jobbar de bästa opinionsbildarna på nätet?

By 9 juli, 2013augusti 24th, 2015No Comments

Opinionsbildning i sociala medier.Almega ställde frågan till Martina Lind (Politometern & Nordic Public Affairs), Hampus Brynolf (Intellecta Corporate), Brit Stakston (JMW), Matti Palm (Greenhill relations) via Jonas Morian (tf presschef Almega). Nedan har jag samlat intressanta tankar från panelen i ett förhoppningsvis lättillgängligt format. Vill du se exakt vem som sa vad rekommenderar jag inspelningen.

Hur mår bloggosfären? Det är mer kvalitet och tyckande journalistik i bloggosfären men den politiska bloggen är ute nu. Samtalet förs inte längre i kommentarsfälten utan det politiska tyckandet har flyttat över till twitter.

Som kanal och format är twitter snabbt. Det påtvingande format gör att deltagarna i samtalet behöver uttrycka sig kort och kärnfullt. Publiken är här nu vilket premierar tillspetsade åsikter. Jämfört med bloggen har twitter en lägre tröskel in. Det finns en direkthet i det.
Och jämfört med en telefonkedja går twitter oerhört snabbt. Twitter är helt enkelt ett effektivt verktyg för att socialisera, mobilisera, tvångshantera. Du pratar sällan med någon enskild i tio minuter, däremot kan du prata med och nå väldigt många under en kort tidsperiod. I stället för att läsa två blogginlägg hinner du läsa 200 tweets och bilda dig en egen uppfattning. Och som kanal är twitter just nu oöverträffat.

Spelar verktyget någon roll? Ja. Twitter är ett av de mest effektfulla verktygen du behöver förhålla dig till. Är det ens möjligt att bedriva effektiv opinionsbildning utan twitter? (Varför pröva? Det är hög risk att misslyckas utan.)

Men bloggosfären lever ändå vidare. Inte minst efter vårens rally med #blogg100. Och hur förhåller sig bloggarna till andra delar av nätet? Vi använder twitter och facebook för att sprida våra tankar.
På gott eller ont är journalister väldigt förtjusta i twitter just nu. Inte för att alla är där. Det är nämligen en helt felaktig bild. Twitter är idag inte ett digitalt samhälle utan flera. Klusterbildningen är stark och det är få personer som själva befinner sig i flera kluster. Sportklustret är exempelvis långt bort från alla som hänger i #almedalen. De enda som tittar på helheten är de som jobbar med att hålla koll på klustren.

I teorin skulle vi kunna säga att det finns ett micro targeting tänk på twitter. Men i verkligheten har vi inte politiska aktörer som kan jobba med Big Data. Ännu. Det handlar istället om att bygga starka nätverk med stor räckvidd som uppvisar stort engagemang. Vi pratar om retail politics – att prata med andra människor, prata direkt med väljarna. Det betyder inte att våra partiers officiella kanaler drar horder av följare. Folk lyssnar inte på @socialdemokrat utan genom personer av kött och blod, de individuella företrädarna.

Varför tappar de partitrogna bloggarna i intresse? ”Den som läser högt ur partiprogrammet har aldrig varit festens centrum” (Martina Lind).

Hur ser ni på sociala mediers betydelse för problemformuleringsintitativet? Förut sattes agendan medialt. Nu sätts den socialt och sedan påverkas medierna. Genom nätverk, kontakter, seminarier här i Almedalen etc. läggs grunden för opinionsbildning. Sociala medier banar även väg för personliga möten. Den som har bredast språk får flest personer involverade i samtalet. Tro bara inte att sociala medier är avskiljt ifrån verkligheten. Det är en integrerad del av densamma.

Är rörlig bild överlägset text? ”Aldrig. Den välskrivna texten kommer för alltid att dominera nätet.” (Martina Lind)
Det finns en lätthet i instavideos men det rörliga måste ofta kommenteras med en text. Rörlig bild är mycket dokumentation. Opinionsjournalistik är lite mer åsikter – inte information. (Hur förhåller vi oss till det här? Hur nyttjar vi bäst det rörliga mediet för att påverka? Undrar undertecknad.)

En annan fråga som är viktig är att tänka på hur vi använder våra inspelningar från Almedalen som kapital. Tänk på att ge dessa ny spridning när frågan aktualiseras igen.

I Almedalen ger inte den rörliga bildens direkthet det stora genomslaget. Betänk vilken målgrupp som befinner sig här. Almedalen handlar inte om att opinionsbilda för en fråga, det handlar om Almedalen och här tål folk mer. Ta ett två timmar långt policyseminarium och en 200 sidor lång rapport och det får genomslag …

Inför supervalåret 2014, vad kommer att vara nästa socialamediergrej? ”Just nu ser vi mycket socialt lomhörd social kommunikation. Jag tror att vi kommer att se mycket mer av det vilket är väldigt jobbigt. Det jag skulle vilja se mer av är en bättre hantering av de egna fansen, anhängarna.” Martina Lind
”Jag tror inte att du kan vinna ett val i sociala medier, däremot tror jag att du kan förlora det. Sociala medier påverkar på marginalen. Och det är där val vinns.” Hampus Brynolf.

Och om man kämpar med att få ut en fråga som inte så många bryr sig om, hur gör man då? ”Om man inte har en fråga som berör andra undrar jag varför man sitter ned och skriver.” Martina Lind.

Överlag handlar det mycket om att se igenom ”twitterstormarna”. Den smarte försöker inte pusha igenom sitt budskap utan nyttjar nätet för att lyssna. Du har dagligen chansen att presentera din politik när frågan redan diskuteras. Skjut in dina egna åsikter och dina förslag på lösning när alla andra redan talar om det.

Är du relevant får du spridning. Och det underlättar om har en bra berättelse, bra logik.

#polret Camilla Eriksson som gillar Martina Linds tajta kommentarer skarpt. Om du inte uppfattat det redan …

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.