Warning: Creating default object from empty value in /customers/8/e/a/retorikiska.se/httpd.www/wp-content/themes/salient/nectar/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29 Förordet. - Retorikiska
Boken

Förordet.

By 19 september, 2012 No Comments

Denna bok är skriven till alla er som förstått att vilka argument du lägger fram och på vilket sätt du gör det står i direkt relation till hur framgångsrikt ditt budskap tas emot. Jag driver tesen att retorik är grunden för demokrati. Därför vill jag att så många som möjligt ska kunna ta del av de verktyg som finns i denna bok och som underlättar för dig att ta fram, strukturera, formulera och sprida ditt budskap. Jag tror nämligen att det ökar sannolikheten för att du ska våga göra din röst hörd. Det kan vara i din arbetsgrupp, gentemot kund eller underleverantör, inför ledningen, i olika nätverkssammanhang, som talesperson för ditt företag. Eller någon annanstans.

Verkligheten är analog, men vi försöker hela tiden skapa digitala strukturer. Den här boken är ett exempel på hur jag försöker skapa översiktlighet inom ett komplext område, hur jag försöker digitalisera retoriken. Detta är omöjligt utan förenklingar och struktureringar. Tänk er att retoriken är ett språk. Detta är då en ordbok, en praktisk sådan. Mycket av det jag tar upp i denna bok är klassisk retorik. Men det räcker inte. Verkligheten förändras hela tiden och för att ha en chans att ge ett mer samlat perspektiv på vad du påverkas av, hur du påverkar och varför du påverkas i vissa situationer, men inte i andra, tar jag in kunskap som ligger inom andra genrer, bl.a. kommunikationsvetenskap och psykologi. Ofta talar texten retorikens egna språk. Ibland väljer jag dock den moderna kommunikationsvetenskapens språkdräkt, för att öka tillgängligheten.

Skriften är uppbyggd kring teoretiserande texter, intervjuer och verkliga exempel. Kapitelformationerna följer den något utökade och vida accepterade partesläran (arbetsordningen eller den strukturerade processen) inom retoriken – dvs. vi börjar med att spana in omvärlden och nuläget i en förståelseprocess för att sedan gå vidare till att lägga upp strategin: i vilken ordning, hur du formulerar det hela, i vissa fall hur du lär dig innehållet för en framställning, i andra hur du ser till att andra lär sig det du lär ut, hur du sedan agerar samt vad som kan vara värt att reflektera över i den avslutande analysen. Och så är cirkeln sluten. Bokens struktur verkar direkt som en struktur för ditt kommunikativa arbete.
Med insikter i hur man på ett strukturerat sätt påverkar och övertygar andra följer ett ansvar. Med retoriska verktyg kan man manipulera, förvrida och förleda. I slutändan är jag övertygad om att ”what goes around, comes around” men uppmanar dig ändå till att hålla dig på den goda sidan. För allas vår skull.

De analytiska verktygen är lika mycket till för att du ska kunna bygga en egen starkare argumentation som för att du ska förstå när någon försöker påverka dig. Så att du själv väljer när du låter dig övertygas.

Är det en skillnad mellan texter skrivna för debattsidan, rapporten eller webben? Ja! Mediet i sig är förhoppningsvis valt efter målgruppen, och som vanligt är det den som styr. Och hur är det med muntliga framföranden – skiljer de sig på något sätt mot skriftliga? Ja, här har personens kropp, röst och mimik betydande påverkan på budskapets mottagande. De inledande faserna för hur man lägger upp det, hur man bygger sina argument, vilken struktur man använder och hur man formulerar sitt budskap är desamma för de olika formerna av kommunikation. En talare är i det perspektivet avsändare oavsett kanal. Jag kommer inte på ett strukturerat sätt att skilja på muntlig och skriftlig kommunikation eller talare och avsändare. Det tror jag du klarar alldeles ypperligt själv.

Att lära sig något blir oftast lättare om man samtidigt kan få det i ett sammanhang. Jag är därför tacksam över att Susanne Örtegren låter sin uppfinning Skrubber vara med i den här boken, för att visa på hur vi jobbade med kommunikationen i det fallet. Susanne hade från början idéer och tankar, men behövde strukturera och skala fram det viktiga i sin argumentation kring produkten. Produkten Skrubber är ett pulver som rengör utan vare sig diskmedel eller diskborste. Du får följa valda delar av arbetet med den kommunikativa strategin samt utvecklingen av argumentationen och slutligen analysen av densamma genom nästan samtliga kapitel. Susanne är utvald att få ta del av ett mentorprogram via STIK (Stockholms Innovatörskrets) för nya uppfinnare och det var för presentationen inför hennes ekvivalens av Draknästet som den beskrivna pitchen slutligen användes.

Alla kapitel avslutas sedan med en sammanfattning av viktiga poänger ur textskörden.

Mycket nytta och nöje önskar Camilla

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.