Jag har sagt det förr, jag säger det nu och jag kommer att säga det igen: Form bär budskap – se till att det bär ditt.

Vad är en animerad reklamfilm? Förutom det vanliga när det handlar om att förmedla budskap? Val av grafisk stil, val av tid per inslag, val av musik, val av gestaltning m.m. Och val av röst. Om du har en viss stil på ditt budskap vill du att allt annat ska ligga i linje med detta – eller hur?

I veckan var jag hemma i Schtaan på sportlov. (Läs vissa, ingen nämnd ingen glömd, behövde tas upp på språkkurs.) Det har varit en underbar vecka: madrass nedför Solbacken, skridskor på allmänhetens åkning på Ladan, bad på Edda,  pimplat sik ute på havsisen i strålande sol och rent generellt varit ute och grävt i snön. En av höjdpunkterna var att gå på Ladan för SHL-möte mellan Skellefteå AIK och Djurgården.

Väl på plats visar det sig att mitt älskade hockeylag har gjort en ny introduktionsvideo som med stor sannolikhet visas på den nya jumbotronen för att peppa hemmapubliken ytterligare inför matchstart.

Det är en välproducerad film. Grafiken är enkel, rätt grovt huggen. Snygg. Musiken är suggestiv och manar framåt precis som den bör. Vi ser kända landmärken för oss skelleftebor och det skruvas upp mot ett klimax. Fast redan här har jag problem med filmen. Skellefteå må hända ha Vitberget, men i övrigt är det rätt platt. Vi talar inte Höga Kusten eller Sveriges fjällvärld. Ändå. Ändå är norra Västerbottens natur illustrerad just så. Vi pratar inte många sekunder film men redan nu skaver det. Det är som om den är producerad av någon som inte har varit i just Skellefteå. Sedan kommer det som gör att jag bloggar om eländet i kväll; sedan kommer rösten.

Ja vet int om du ä vaan å lyssna på schelleftemål, men tro mä – he je som en nalta eljest. Å he je int som fjollträskarna  (läs stockholmska a.k.a. ”rikssvenska”). Fast det gör rösten i filmen.

Dissar Camilla som ber Skellefteå AIK att piska sin byrå.

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

2 Comments

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.