fbpx Skip to main content

ARKETYPER OCH VARUMÄRKEN.

Det här är det första retpod-avsnittet där vi, Mats Persson på TNS-SIFO och undertecknad, kommer att tala om specifika arketyper utifrån ett varumärkesbyggande perspektiv. Mats har varit med i podden tidigare – Om arketyper och varumärken med Mats Persson i Retorikiska podden.

Mats har jobbat med arketypiska varumärken i över 25 år. Han är grundare till the Core Company som numera är en del av TNS Sifo och det är där som vi arbetar tillsammans. (Jag är underleverantör och gör semiotiska analyser av olika varumärkens kommunikativa alster. Hur intressant som helst.)

NEEDSCOPE.

I våra gemensamma uppdrag arbetar vi med världens ledande system och modell för motivationsforskning: NeedScope. Den vertikala axeln handlar om vi– versus ego-orientering medan den lodräta går från introvert till extrovert. Prova plotta in ditt eget varumärkes olika delar och se vad som händer (logga, färger, former, ord). Har du ett samlat varumärke eller inte?

Brands_arketyper

 

DE DYNAMISKA ARKETYPERNA.

Frihetssträvaren (eller sökaren/vandraren – kärt barn har många namn och på engelska kallas denna arketyp för the seeker), utforskaren och rebellen tillhör de dynamiska arketyperna.

Kännetecknande för dessa tre är att de är mycket utåtriktade, aktiva och får saker och ting att hända. De har en inneboende styrka som tar sig olika uttryck: de vågar vara annorlunda och sticka ut, de är orädda och de bryter mot normer.

I NeedScope ligger de i det röda fältet uppe till höger. Förutom BMV och Apple hittar vi varumärken som Virgin, Jeep och NIKE här.

I dagens avsnitt diskuterar vi hur du bör tänka och bygga ditt varumärke om du vill uppfattas som dynamiskt.

Analyserar Camilla

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.