fbpx Skip to main content

Karin Bäcklund är digital strateg på Springtime idag. Mest känd är hon kanske som en av dem som startade och drev H12 i Almedalen (hos Almega) och som samlar branschen på über-AW en gång i månaden.

Vi pratade om Almedalen, för- under- och efterarbetet när man investerat mycket tid, kraft och kronor i ett event – hur nyttjar man det när strålkastaren är släckt? Och sedan gick vi in på hur det nya medielandskapet ser ut och vad den kommunikativa maktförskjutningen i vår samhälle innebär. Vi var också inne på hur man förbereder sig på kriser rent kommunikationstrategiskt och hur krisretoriken ser ut när du står mitt uppe i den? Och via transparens landade vi i trovärdighet. Inte galet konstigt utan snarare grundläggande naturligt. För utan trovärdighet spelar det ingen roll hur du nyttjar dina kunskaper i retorik – ingen väljer att följa din avslutande uppmaning.

Och eftersom vi uppmuntrade dig att sammanfatta i listformat kommer här en lista från oss.

Digital strategi för events (lathundstyle).

  1. Bestäm och kommunicera en #hashtag för ditt #superevent. Innan, under och efter. #Hashtagen finns naturligtvis med i allt material som produceras: inbjudningar, tweets, facebookstatusuppdateringar, nyhetsbrev, instagrams, filmer, bloggposter, periscopesändingar etc. Under själva eventet går all livekommunikation ut med #hashtagen: den ligger i bild under livesändningen, används av socialamediermoderatorn på plats, huvudmoderatorn/debattsamtalaren informerar och påminner om den, det står skyltar i lokalen med den, alla you-name-it-s-kanaler. Du fattar.
  2. Ha en socialamediermodertor på plats vid eventet som både livesprider budskapen och håller koll på det digitala samtalet. På så sätt blir ni relevanta för fler. Huvudmoderatorn får inspel från nätet under pågående samtal och ger därigenom möjlighet till fler att intressera sig för och sprida ditt budskap.
  3. Dokumentera. Filma, ta upp ljudet och skapa en podd av det, ta bilder, skriv. Och använd sedan dessa alster för att driva intresse för ditt budskap i efterhand. Klipp upp seminariet i flera mindre delar och portionera ut dem allteftersom för att driva och underhålla intresset för ditt budskap. Sammanfatta och presentera exempelvis som en lista med tips (!).
  4. Återkoppla. Sätt ihop ett webinarium, uppföljningsevent, bloggposter, intervjua deltagare och lägg ut som film/podd … Följ upp. Vad har hänt? Vilka konsekvenser ser vi? Och driv vidare.
  5. Utvärdera. Inte direkt något som är direkt kopplat till just den digitala aspekten av kommunikationen – för det behöver vi alltid göra oavsett kanal – det är bara så mycket enklare för digital kommunikation för att vi kan se till att vi har data att analysera. Det är inte svårt och det kostar inte särskilt mycket. Bara gjört’.

Uppmuntrar Karin och Camilla

Jag vill låta smartare!
Strålande, bara att signa upp >

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.