Hur kommunicera med väljarna 2014?

Posted by | juli 05, 2013 | politisk retorik | No Comments

Det var en fråga som Michael Arthursson, partisekreterare för Centerpartiet och Anders Wallner, partisekreterare för Miljöpartiet blev satta att besvara under ett seminarium i regi av Demicom, Mittuniversitet. Aktuell forskning kring valrörelsen 2010 visar att det finns betydande skillnader hos partierna vad gäller synen på vad som är effektiva kommunikationskanaler före och efter valrörelsen. Frågan blir då hur dessa erfarenheter kommer att slå ut i valkampanjerna 2014.

Både Arthursson och Wallner menar att det kommer att handla om en strategisk syntes mellan de ”gamla” och de ”nya” medierna när det gäller att kommunicera kampanjbudskapen vid nästa val. Dessa kanaler och plattformar står inte i motsats till varandra, utan fyller snarare olika funktioner: gamla ger möjlighet till masskommunikation, medan de nya såsom Facebook ger möjlighet till mobilisering och opinionsbildning. Det senare, opinionsbildning, handlar framförallt om att nyttja den gamla hederliga ”tvåstegsraketen” där man riktar sig mot opinionsbildare av olika typer för att dessa i sin tur ska kommunicera budskapet till de faktiska målgrupperna. Wallner pekade också på vikten av att verkligen behärska de kanaler/plattformar som partierna väljer att använda, att lära sig logiken fullt ut.

Något som Arthurson framhävde som centralt är att samtalen mellan medlemmar som inte är aktiva många gånger är viktigare än att försöka kommunicera med troliga väljare. På samma sätt menade han att det finns många sätt att samtala på, och att denna tanke kommer att slå genom i nästa val. Detta handlar inte enbart om exempelvis dörrknackning, vilket möttes med skiftande entusiasm bland väljarna vid förra valet (och medlemmarna), utan om att även tänka om kring valstugor, och att helt enkelt vara närvarande där väljarna finns.

Medan Arthursson menar att valkampanjen för Centerpartiet kommer att handla om att tydliggöra mervärdet som politiken ger, menar Wallner att fokus för Miljöpartiet kommer ligga på att alla de som engagerar sig ska ha roligt. Wallner menar att när ett parti, likt Miljöpartiet, har mindre ekonomiska resurser,  så blir det desto viktigare att de aktiva medlemmarna ska ha kul för att kampanjen ska kunna bli bra.

Nästa års val närmar sig snabbt och det ska bli kul att följa hur väl Centerpartiet lyckas med att tydliggöra mervärdet, och hur kul Miljöpartiets medlemmar kommer att ha i valkampanjen.

Tycker #polret Emma

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.