Vem ska en stackars politiker lyssna på?

Posted by | juli 02, 2013 | politisk retorik | No Comments

panelen-e1372770774764Lobbying. Ett ord i den svenska ordlistan som för många väcker negativa associationer. Inte för mig. Inte heller för PRECIS ordförande Anna-Karin Hedlund som menar att det är dags att vi tar tillbaka begreppet efter år i skamvrån.

Av den ena eller andra anledningen förknippas lobbying ofta med stängda dörrar, överbetalda PR-konsulter och män i mörka kostymer. Lobbyisten är en konsult som har rätt kontakter in i maktens korridorer och därför kan påverka lagstiftningen. Lobbyisten är ett storföretag som driver på lagstiftning, som förhindrar lagstiftning.

Lobbyisten är också en naturskyddsförening eller en barnrättsorganisation. Det är en organisation som vill ha mer pengar till sin antidiskrimineringsverksamhet. Lobbyisten är också den enskilda person som på sin blogg beskriver hur illa hennes mamma har blivit behandlad av socialförsäkringssystemet.

Lobbying handlar om påverkansarbete. Lobbying är central för den västerländska demokratin, så även den svenska. Grundläggande i vår demokrati är lyhörda politiker. För att vara en bra politiker, för att kunna fatta viktiga beslut på ett så bra sätt som möjligt krävs kunskap, kompetens, erfarenheter. Detta får politikerna bl.a. genom lobbyisterna.

Så vem ska då en stackars politiker lyssna på? Många menar Eva-Lena Jansson (S). Politiker och politiken vinner på att lyssna på många olika organisationer, att ta in olika perspektiv.  Johan Pehrson (Fp) och Caroline Szyber (Kd) hänger på och menar att folkvalda politiker ska representera medborgarna. Det finns en förvåning över att organisationer använder konsulter för att kontakta politiker, att träffa och tala med de folkvalda ska vara okomplicerat, det ska inte kosta något eftersom detta är grunden i vår demokrati.

Är PR-konsulter överflödiga i lobbying sammanhang? Nej, faktiskt inte. Flera organisationer behöver hjälp med budskapsformering och kunskap om beslutsprocessen och var det går att påverka. Denna kunskap kan köpas. Samtidigt går det inte sätta ett likhetstecken mellan pengar och framgångsrik lobbying. Det som går hem hos politikerna (i varje fall de församlade), det som de påverkas av, är goda argument och fakta. Lobbying handlar, enligt Johan Pehrson inte om att övertala politiker till det ena eller andra, utan att bli ”top-of-mind”, att hamna högst på dagordningen. Lyckas lobbyisten med det, så har man kommit en god bit på vägen.

#polretar Emma

Leave a Reply

Your email address will not be published.