#retpod presenterar poddsnacket från Popinion.

Posted by | mars 18, 2015 | Retorikiska podden | One Comment

Vad gör en podd framgångsrik? Är det antal unika lyssnare eller hur den påverkar en människas liv? Eller något helt annat? Finns det en perfekt längd på en podd? Vad finns att göra med formatet? Hur når du ut med din podd? Och vad händer med podcastformatet framledes?

Jag samlade ett erfaret poddgäng till POPINION – Juseks nya dag om påverkan och opinion – bestående av en ekonomipodd, en politikpodd, en sexpodd (egentligen två), en dokumentärpodd och en kommunikationspodd för ett samtal där vi berörde ovan nämnda frågor, och några till. Närmare bestämt var Günther Mårder från ”Sparpodden”, Matilda Westerman – kvinnan bakom ”Kaffe och bulle med Gustav Fridolin” tillika stabschef för utbildningsdepartementet, Rasmus Malm från RFSU:s ”Sexpodden” och ”Snabbispodden”, Nadia Ben Belgacem från ”Radio Fri” och undertecknad – Camilla Eriksson – med ”Retorikiska podden” fullt upptagna i ett samtal inför publik.

För att du som lyssnar ska kunna koppla ihop våra röster till våra namn bad jag alla presentera sig själva. Och skryta. Järnet. För att det är viktigt att du snabbt får förtroende för att deltagarna i det här samtalet vet vad de pratar om. Jag inledde och försökte sätta en hög ribba. Så lägg jante åt sidan under några få minuter and press play, som vi säger på svenska.

Mycket nöje,
poddar Camilla som här nedan tar upp några mumsbitar från poddsnacket.

Framgångsfaktorer för podcasting.

Utgångsfrågan var lika självklar som svår: Vad gör en podcast framgångsrik? Poddgänget kastade sig in i diskussionen. Följande är saker som kom upp, utan inbördes ordning och utan att alla i panelen står bakom kommer här en lista med aspekter väl värda att reflektera över. För mer kött, lyssna på podden! Vi började med några uppenbara faktorer som inte får överses.

0. Bara kör. Så att det blir av. Småsaker kan du justera allteftersom.
1. Vem är målgruppen? Vem ska lyssna och varför?
2. Gör ämnet allmängiltigt.
3. Upplägget i podden är avgörande.
4. Dynamiken mellan personerna är avgörande. Hur får du dem att gilla varandra? Se och bekräfta.
5. Tänk Skavlan. Samtal är bättre än intervju. Uppmana deltagaren/na att ställa frågor tillbaka till dig (och andra eventuella deltagare).
6. Tänk dig att samtalet är så inbjudande att du nästan upplever det som att du tjuvlyssnar alldeles bredvid de som talar.
7. Försnacka med de som ska delta i ditt samtal tills du hittar berättelsen.
8. Låt gästen själv välja ämne så blir hen aldrig tyst.
9. Tänk på att form bär budskap. Vad vill du att rösterna, bakgrundsljuden, det långa samtalet respektive det mer radiolika formatet med många ihopklippta inslag förmedlar?
10. Det handlar om mötet. Människor vill mötas kring någonting och där vill du som lyssnare vara med. (No pressure, tänk strävansmål.)
11. Ha ett tänk till poddintrot. Är det en signaturmelodi, snackar ni i så fall under den? Går ni igång under försnacket? Är det kanske en gäst som presenterar podden? Det finns många sätt att skapa ett personligt och unikt grepp redan från start.
12. Och naturligtvis – hur slutar du? Alltid med en uppmaning, manar retorikern.
13. Anslaget bör vara allt annat än tillrättalagt. Det oväntade är det vi siktar på.

Hur når man igenom bruset och hela vägen ut?

The billion dollar question. Kanske. Westerman, Mårder, Malm, Ben Belgacem och undertecknad gav några råd. (Lyssna på podden för fler!)

”Kliv rejält utanför den vanliga podboxen för att hitta det där som blir väldigt speciellt. /…/ de smartaste grejerna är fortfarande inte upptäckta.”

”Vad är det mest knasiga koncept jag kan komma på? Och sedan jobba sig ned mot något man kan leverera.”

”Vad är det folk söker efter på Google kopplat till din bransch? Podda om det.”

”Publicera podden på en sökordsoptimerad sida /…/ så att du blir högt placerad på Google.”

”Bygg programmet på lyssnarfrågor. De som ställt frågan blir stolta och sprider ditt avsnitt.”

”Hur kan vi jobba interaktivt med våra lyssnare så att vi inte bara skjuter ut en fil och sedan väntar på vad som händer.”

”Försök hooka upp med bloggare som är intresserad av ditt ämne. Eller ge förhandsmaterial antingen till en bloggar eller en redaktion. Klassiska PR-grejer, men det kan funka bra för podden också.”

”Köp bannerannonser där ni vet att målgruppen redan finns och se till att vid klick börjar spela upp avsnittet.”

”Posta samma budskap i flera kanaler.”

”Låt publiken önska gäster och/eller tema för ett avsnitt.”

”Låt publik (och potentiell publik) få reda på gästen i förväg och be om deras frågor.”

”Välj gäst med omsorg, preppa hen innan i ett gemensamt tänk på hur vi ska komma ut med det här avsnittet. Be gästen använda sitt nätverk till att sprida deras avsnitt.”

”Ta bilder när ni gör podden. Posta bilden. Lägg ut ny bild när ni postar podden.”

”Lyssna på lyssnarna. Mana dem till ett engagemang i sociala medier och hela tiden visa på respons tillbaka.”

Nämnda podcasts.

Vi pratade naturligtvis även om andra poddar, det är som svårt att låta bli, särskilt när nästa steg inom podcasting tas upp.

Westerman talade exempelvis om Serial vilket är en stort favorit hos flera av oss. Så här beskriver Serial sig själv:

”Serial is a podcast from the creators of This American Life, and is hosted by Sarah Koenig. Serial tells one story – a true story – over the course of an entire season. Each season, we’ll follow a plot and characters wherever they take us. And we won’t know what happens at the end until we get there, not long before you get there with us.”

En annan favoritpodd/radioprogram är Det politiska spelet som Henrik Torehammar, Fredrik Furtenbach och Tomas Ramberg kör på P3 Sveriges radio.

Kan man prata podcasts i Sverige utan att nämna Värvet? Nej. (Just nu när jag skriver detta ligger sajten www.värvet.se nere, men den är nog uppe igen när du läser.)

Poddpanelens podcasts.

Blir du nyfiken att lyssna mer hittar du allas våra poddar här.

Kaffe och bulle med Gustav Fridolin
Radio Fri
Retorikiska podden #retpod
Sexpodden (& Snabbispodden)
Sparpodden

Gillade du denna bloggpost? Klicka på hjärtat (okopplat räkneverk) och hjälp mig sedan sprida det till fler!

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Säkerställ att du inte missar något! Gör som närmare tusen andra och skriv upp dig på nyhetsbrevet längst ned på sajten. Har du tur får du ett mejl fullspäckat med retoriska, semiotiska och kommunikationspsykologiska tankar och tips varje månad. (Och jag lovar att din mejl inte kommer att användas för något annat ändamål eller någon annan avsändare.)

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.