fbpx Skip to main content
#Blogg100retorikTal

Retorisk överlevnadsguide.

By 6 mars, 2013mars 25th, 20134 Comments

survival kitOm det här med skrivkrampen inte löser sig genom goda förutsättningar eller inspiration är det bara att brutalt bryta ned alla måsten till en överskådlig, enkel modul. Här kommer min retoriska överlevnadsguide i sju steg.

1. Vad vill du?

Sätt ditt syfte. Vad vill du att folk ska tycka, tänka, känna och göra när du är klar?

2. Vem vill du ska reagera?

Sätt målgruppen. Strunta i olika nivåer som primär och sekundär målgrupp och huruvida du ska nå målgruppen direkt eller indirekt med dig eller någon annan som avsändare. Bara tänk. Vem vill du ska göra?

3. Vad ska du säga så att de förstår?

Sätt budskapet. Strunta i formuleringen. Bara bestäm vad du ska säga till din målgrupp så att de uppmärksammar, bearbetar och repeterar ditt budskap i sammanhang där du inte finns.

4. Var och när ska du börja?

Vilket sammanhang är bäst för dig? Förenklat väljer du mellan att agera på andras arenor eller din egen. Välj den arena där målgruppen redan är.

5. Varför?

Tänk fram dina bästa argument. Om du besvarar följande frågor kommer du igång: Vad? Vem? Varför? När? Var? Hur? Med hjälp av vad? Och underbygg sedan dessa påståenden. Finns det något citat från en känd människa med auktoritet vars status du kan låna från? Är det någon jämförelse du kan göra som framställer ditt budskap som bättre/effektivare/smartare/roligare/sannolikare? Finns det fakta eller statistik som står på din sida? Kan du ge ett exempel eller berätta en anekdot som förför läsarna?

6. Väck känslor och var relevant.

Du har säkert hört talas om ethos, logos och pathos. Tänk trovärdighet, nytta och känslor. Mest av allt behöver du beröra. Vilka behov har dina läsare? Om du inte vet kan du inte tillfredsställa dem. Var relevant och kom ihåg att din målgrupp behöver acceptera ditt budskap för att göra det till sitt.

7. När säger du vad?

Bland det värsta som finns för en skribent är att tappa sina läsare. Oftast handlar det om att läsaren tappar bort dig. Det stavas irrelevanta utsvävningar. Låt rubriken leda in läsaren, förklara nyttan med texten, leverera budskapet, argumentera för din sak och avsluta med en uppmaning. Inte svårare än så.

Nu är denna överlevnadsguide i retorik slut. I morgon tar vi grundkursen. Häng med.

Utmanar Camilla

4 Comments

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.