fbpx Skip to main content
#Blogg100Påverkanretorik

Retorisk grundkurs.

grundfärgIgår satte jag samman en retorisk överlevnadsguide. Det den du bör följa när du måste skriva något du inte har lust till. Idag tänker jag fokusera på grunderna att lyfta din kommunikation ett retoriskt snäpp.

1. Bilder.

Ställ in orden och komponera en bild åt mig. Sätt skärpan, öka eller minska associationsljuset och rama in motivet. Led mig genom att låta mig vara modell i bilden du skapar.

På retorikiska handlar det om troper. Några vanliga är metonymi, synekdohke, metafor, liknelse och allegori.

2. Mönster.

Hjärnan gillar mönster. Det gör det lättare för den att strukturera den nya kunskapen som är ditt budskap. Språkliga mönster gör det lättare för dig att nå fram.

Rent retoriskt handlar det om stilfigurer. Exempelvis anafor, epifor, symplohke, allitteration och assonans.

3. Betydelsebärande.

Det finns hundratals, tusentals, hundratusentals ord i det svenska språket. De flesta är bara till för att hålla kanalen öppen, s.k. fatisk kommunikation. Och visst, du kanske når någon som lyssnar – men de låter sig inte påverkas. Betydelselösa ord är brus. Inget annat. Se till att välja ord som har en inneboende kraft som hjälper dig förmedla ditt budskap.

Detta är inte retorik. Det här är semiotik. Grundläggande är att ha koll på tecknet: ikon, index eller symbol?

4. Enkelt.

Och nu kanske du börjar orera med intrika ord från en svunnen tid för att sätta en stilistisk nivå som signalerar excellens.
Och då gör du bort dig. Vacker, genomslagskraftig retorik är rätt budskap, till rätt person i rätt sammanhang. Inte mer än så. Det svåra är att hålla det enkelt.

5. Konkret.

Det är så lätt att svänga sig med ord och tala fram ett eftertraktat scenario. Och vi kommer inte ihåg det. För att hjärnan ska kunna skapa bilder behöver din kommunikation vara konkret. Tala gärna visionärt. Och ta exempel: Berätta om bonden som går i din kurs i motorsågning för att han, efter 30 år, jobbat i skogen en hel dag och upptäckt vid hemkomst att han sågat en reva i jeansen. Ge detaljer som att han dagen därpå åkt in till byn och handlat arbetsbyxor, specialhandskar, hjälm med visir. Detaljer bygger helheten.

6. Oväntat.

När du säger något oväntat – det kan vara en mening som byter riktning likväl som ett ord som inte tillhör stilnivån – hoppar vi till. Hjärnan gillar det. Ibland får det dig att skratta rakt ut. Oftast stannar leendet i hjärnan. Det räcker.

7. Roligt.

För om dina läsare inte känner nyfikenhet eller lust kommer de inte att komma ihåg det du säger. Det har inget med retorik att göra. Det är helt hormonellt. Utan dopamin, inget minnesprotein. Däremot innebär komik nästan uteslutande retorik. Och retoriken i komiken har jag skrivit om tidigare.

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.