fbpx Skip to main content

Mattias Svahn forskar på HHS inom Media and Economic Psychology. Svahns avhandling Persuasive Pervasive Games behandlar påverkan genom spel vilket gjorde mig nyfiken. Och med persuasive gaming menas naturligtvis advergaming, newsgaming och olika former av spel för lärande m.m.

Nu när mina tankar har landat lite efter Mattias och mitt samtal tänker jag att gamification är ju briljant. På vilket annat sätt kan du konkretisera behovet av att få människor att ändra beteende så att de bakvägen ändrar sina attityder inom ett visst område?

Gamification kan användas på flera olika nivåer. För att nå kännedom handlar det om enklare spel med framförallt bannerdistribution på exempelvis facebook. Advergaming, där ett spel byggs för ett särskilt varumärke är relativt generiska spel som förväntas spelas en gång. Nästa nivå addresserar behov av att människor indirekt ska ta del av påverkansbudskapen genom produktplaceringar i spel. Ett exempel på detta är Splintercell där du får jaga terrorister. Dessa spel har mycket längre livstid vilket bör has i åtanke. Är det så att spelet kommer att överleva produkten? Tja, hur många känner du som går omkring med en Ericsson P900 i fickan? Och spelet? Används varje dag. Sista steget där engagemangsgraden är på topp är när budskapet är integrerat i spelet. På den här nivån brukar det handla om olika quests. Och det var ett likande spel som Svahn studerade och medskapade för sin doktorsavhandling. Det handlade om hur du får folk att spara på hushållselen. Vill du veta mer? Läs Agents Against Power Waste. (Och om du, efter att ha ögnat igenom denna pdf, vill veta ännu mer kan du läsa Mattias utläggning kring hur familjen påverkades att förändra sitt beteende ur ett psykologiskt perspektiv: How Agents Against Power Waste Influenced the Attitudes of Players and their Families.)

Svahn har, som alla framgångsrika forskare, naturligtvis publicerat några texter kring persuasive games. Här kommer några lästips:

Cases on Societal Effects on Persuasive Gamespa-vag-mot-medievarlden-2020-journalistik-teknik-marknadPervasive Games Theory and Design

Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat (okopplat räkneverk) och hjälp mig sedan att sprida det till fler!

För att lyssna på #retpod rekommenderar jag att du pluggar in några hörlurar och tar dig till iTunes. Eller tar RSS-koden nedan för Android.

Jag vill lyssna på #retpod. Ta mig till iTunes!RSSJag vill ge förslag på gäst och mejlar dig nu!

Det går även att lyssna här på bloggen. Välj ”play in new window” så får du ypperligt ljud.

Säkerställ att du inte missar något! Gör som närmare tusen andra och skriv upp dig på nyhetsbrevet längst ned på sajten. Har du tur får du ett mejl fullspäckat med retoriska, semiotiska och kommunikationspsykologiska tankar och tips varje månad. (Och jag lovar att din mejl inte kommer att användas för något annat ändamål eller någon annan avsändare.)

Tipsar Camilla

 

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.