fbpx Skip to main content

Tisdagen den 20 september var det dags för årets upplaga av Maktens språk. Denna konferens drivs av Washingtonseminariet tillsammans med Hill+Knowlton och Sveriges Kommunikatörer här i Sverige.

Förra årets toppnamn var Jon Favreau (Barack Obamas tidigare talskrivare) och Adam Price, som skrivit och producerat en av mina favoritserier – danska Borgen. I år lockades vi främst med Jennifer Higgins (HBTQ-aktivist), Alex Conant (Marco Rubios kommunikationschef) och Roger Fisk (Obamas kampanjstrateg både 2008 och 2012).

Med på Maktens språk var även undertecknad. Temat för i år var engagemang och mitt tal handlade om hur man når engagemang utifrån ett retoriskt och semiotiskt perspektiv. Jag utgick från David Cameron och Bremain samt Nigel Farage och Brexit för att sedan vandra över havet till det pågående amerikanska presidentvalet med korta tankar om Hillary Clinton och Donald Trump för att slutligen landa i arketypiska positioneringsstrategier. På bilden bakom mig ser du Carl G. Jung och Joseph Campbell … Här kommer en inspelning av vad jag hade att säga i ämnet. Jag hoppas du finner det intressant.

Oavsett arketypernas betydelse för påverkan – ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.

Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram

Peppar Camilla Eriksson, retorikiskan

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.