Hur du säger nej fastän du vill säga ja för du vill säga nej. Egentligen.

Igår skrev jag om 5 sätt att sälja som proffsen. Idag tänkte jag gå igenom hur du klarar dig från deras försäljningsknep. (Har du inte läst den än rekommenderar jag dig att göra det innan du fortsätter.)

Hur var det nu igen? Jo:

1. Sätt din påtänkta kund i skuld till dig.

Så vad kan du göra för att inte trilla dit? Låt säljaren smickra dig. Ta emot alla komplimanger. Och se dem för vad de faktiskt är – säljarens sätt att se dig, bekräfta dig och sätta dig i skuld. (För skulder måste alltid utjämnas.)

Det viktigaste är att du omdefinierar. Ett mantra kan se ut som följer: ”Ja, jag är faktiskt bra på att X. Ja, det känns fantastiskt att Y. Vad glad jag blir att hen uppfattar mig som Z. Och det är bara för att hen vill sälja sin produkt till mig.

2. Var tydlig med att ditt erbjudande bara gäller här och nu.

När det blir brist på något vill vi ha det mer. För bristen väcker känslor i dig. Detta är svårt att undvika på en kognitiv nivå. Låt istället plötsliga känslostormar ringa din klocka. Lugna ned dig och gör en ny värdering. Har du fortfarande samma ha-begär?

3. Förklara hur ditt erbjudande kommer att kunna nyttjas i kundens vardag.

Det är så förförande att agera i filmen som säljaren spelar upp. Självklart kommer du att bli lyckligare, snyggare och rikare när du har införskaffat hens produkt/tjänst/idé.

När du känner att du vill göra som någon ber dig, när du vill säga ja, betänk följande: Har personen försökt få mig att tro att vi liknar varandra? Tycker jag att vi liknar varandra eller vill jag likna personen? I så fall bortse från hens beteende.

Bortse även från andras beteende och ställ fler frågor till dig själv: Har jag nytta av detta? På vilket sätt? Är det ekonomiskt rimligt att jag köper detta eller ska jag vänta och se om jag fortfarande vill ha det vid ett senare tillfälle? Vilka blir konsekvenserna av att jag säger ja? Är de fördelaktiga för mig? Etc.

4. Dubbelpitcha priset och 5. Snacka nonsens.

Snällt sagt handlar försvarsmetoden Följande: När du känner dig förvirrad, be om kontaktuppgifter och lägg på luren. Eller stäng dörren. För i ett förvirrat läge är det relativt lätt att plantera budskap i dig.

Här kopplas Skatteverket av någon outgrundlig anledning till priset. (Eller, jag fattar, jag går bara inte på det.) Eftersom din hjärna inte riktigt får ihop kopplingen uppstår en kort stund där du är extremt påverkbar. Det är inte läge att bjuda på det. Red ut dina tankar i lugn och ro. Säljaren finns alltid kvar.

En snackig säljare kan även sälja in mer än sin produkt/tjänst/idé: sig själv. Känner du plötsligt att du har funnit en ny bästis? En förälskelse som inte är sexuell? Då bör larmklockan ringa. Hårt. Om du plockar bort personen ur ekvationen, gillar du produkt/tjänst/idén lika mycket då?

Gillar du inlägget? Klicka på hjärtat och hjälp mig sedan att sprida det till fler!

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Upplyser Camilla

Leave a Reply

Your email address will not be published.