Hur du håller ditt nyårslöfte.

Posted by | december 30, 2015 | Kommunikationspsykologi | No Comments

Kommer du att ge ett nyårslöfte på nyårsafton? Kommer andra att höra det? Bra där, då har du större chans att hålla det.

Rent kommunikationspsykologiskt fungerar vi människor så att vi vill vara konsekventa. För vår kultur premierar människor som är konsekventa. Ord och handling hör verkligen ihop. Varför? För att då kan vi ta genvägar i tillvaron.

Med alla beslut vi behöver ta på daglig basis har vi inte möjlighet att analysera och medvetet bestämma oss för vad som är bäst för oss i en specifik situation vid ett specifikt tillfälle. Vi skulle gå under. Därför har vår hjärna utvecklat ett komplext system för att generalisera så mycket som möjligt så att så få beslut som möjligt behöver fattas på en medveten nivå. Rätt smart faktiskt.

Problemet blir när vi generaliserar saker och ting som vi borde reflektera över. Medvetet.

När det gäller ditt nyårslöfte är det större sannolikhet att du håller det ju fler människor som fått höra om det. Därför att du vill vara konsekvent. För att det är fördelaktigt för dig.

Det allra bästa är om du ser till att ditt nyårslöfte beskrivs i enkla och konkreta termer. Gärna på ett oväntat sätt. Trovärdigt och fyllt med känslor. I en bild eller berättelse som skapar bilder hos dig och mottagaren. Då sitter det.

Dessutom fungerar vi så att ju fler som vet om vårt nyårslöfte desto större blir det yttre tryck som pressar oss att hålla det.

Det är därför du bör fråga andra människor om deras nyårslöften: Du hjälper dem att hålla deras samtidigt som du skapar ett tillfälle att berätta om ditt eget. Eller så manglar du bara ut det i alla tillgängliga kanaler. Det bästa är sedan om andra frågar dig hur det går med ditt löfte. För då behöver du ta aktiv ställning igen och därigenom förstärks ditt åtagande inför både dig själv och andra.

”Vi är vad vi upprepade gånger gör. Skicklighet är därför inte en handling, utan en vana”, Aristoteles.

En av mina favoritprofessorer är Micael Dahlén på Handelshögskolan i Stockholm. Han gjorde för några år sedan ett test där han bestämde sig för att skapa nya vanor. Hans slutsats blev att det tog i snitt sju dagar att göra förändringen. Glöm alla andra siffror du hört – det är sju dagar som gäller. Förutsättningen för att klara det på bara sju dagar är att du är intensivt fokuserad på att skapa denna nya vana. Du behöver hjälpa din hjärna att bygga om sig. Om det är lättare att bara köpa det nya än att återgå till det gamla kommer hjärnan att göra det.

Här är det läge att även lägga in ett mantra som du upprepar för dig själv flera gånger om dagen. För när du hör dig själv säga det kommer du att öka sannolikheten för att göra det vilket i sin tur leder till att du ser på dig själv utifrån och inser att du redan skapat förändringen. Briljant, eller hur?

Mitt jobbnyårslöfte detta år blir att komma ut med min nästa facklitteraturbok. Den handlar om manipulation. Nu har jag sagt det och nu väljer jag att göra det till en vana att skriva på den minst en timme om dagen tills den är klar. Och varje morgon när jag vaknar ska jag säga till mig själv vad det är jag vill uppnå.

Så, handlar ditt nyårslöfte om att börja något eller sluta något? Låt alla få veta. Gör det sedan till en vana. Och påminn dig själv dagligen om vad det är du vill.

Peppar Camilla

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.