fbpx Skip to main content

Strålglans och manipulation.

Det här med propaganda, påverkan, manipulation, härskarteknik, makt-strategier eller vad du nu vill kalla dem – det har bedrivits många timmar forskning för att förstå vad det är som pågår, hur tekniken fungerar och hur man medvetet kan nyttja dem för att få sin vilja igenom. Strålglans är ett specialfall av detta. Alfred McClung Lee och Elizabeth Briant Lee vid the Institute for Propaganda Analysis kallade sin variant av strålglans för Glittering Generality.

Igår gick jag igenom beteckningar och hur de kan klistra fast negativa värderingar på en människa, produkt, tjänst eller idé. Idag tänkte jag att vi ska titta närmare på dess motsats – strålglans.

Syftet med ovan nämnda Glittering Generality är att få dig att gilla produkten/tjänsten/idén omedelbart utan att ens bry dig om att titta närmare på argumenten eller bevisen för. Rent krasst är de bara där för att glittra och stråla. Med andra ord få oss att känna oss positiva. Det är den emotionella effekten de vill åt – inte den logiska.

Och du har redan sett vad det är jag pratar om. Det enkla exemplet är att använda kändisar i reklam. Kändisen i sig har oftast inget som helst med själva produkt/tjänst/idén att göra – hen är bara med för att smalna av associationsbredden och styra riktningen på dina tankar.

På samma sätt kan reklam använda auktoriteter inom området. Fast då adderar de en tyngd och ett förtroende bakom påståendet att det är smart/ekonomiskt/underlättande för dig att köpa just den här produkt/tjänst/idén.

Det härskande sättet att använda denna manipulationsteknik, och därigenom vrida den till en regelrätt härskarteknik, är att både låta den omfatta dig såväl som det hen vill sälja på dig – och då pratar vi oftast om en idé. Det där som kan vara en väldigt väl förberedd argumentation för sin sak, fast som genom ett medvetet val att använda rena lögner inte längre kan anses klassificeras som densamma.

Strålglansen kommer i form av smicker gentemot dig, och överdrivet positiva beteckningar i beskrivningen av idén.

Om härskaren inte är så van vid manipulation, kanske har hon eller han just läst en bok om neurolingvistisk programmering (NLP), är det tydligt vad som pågår. För både smickret och de överdrivna beteckningarna är alltför uppenbara. Det du behöver vara mer varse om är de mer subtila påverkansförsöken. För det är lätt att känna sig sedd och bekräftad och stanna där.

Uppmuntrar Camilla Eriksson, retorikiskan

(För dig som just trillat in på sidan och uppenbarligen funnit det intressant nog att läsa ända hit vill jag informera om att det här är lucka tolv i Härskarkalendern på Retorikiska. Övriga publicerade inlägg hittar du på Härskarkalendern.)

Oavsett härskarnas betydelse för påverkan – ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.

Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.