Härskarkalendern – associationer och manipulation.

Posted by | december 06, 2016 | Härskarteknik | No Comments

Filosofen Ludwig Wittgenstein ska ha sagt: utan ord inga tankar. Jag tycker om det sättet att tänka, för det leder till att ett stort ordförråd öppnar upp ditt sinne för större tankar. Och ordförråd kan vi alla skaffa oss – det är bara att läsa mer och mer utmanande texter. Vad han kanske skulle ha sagt om det var idag tankarna kring ordens betydelse hade kommit är: utan associationer inga tankar. Det är i alla fall vad socialpsykologerna säger.

Vad blir konsekvenserna av detta sätt att tänka? Jo, att det härskaren gör är att hen försöker styra dina associationer. Här spelar såklart orden en stor roll. Om härskaren väljer medvetet och noggrant kan hen smalna av associationsbredden så att när hon eller han stannar innan (tänk en pil som bildar en nästan sluten cirkel) tar dina redan existerande associationer över och slutför härskarens jobb.

Orden är alltså inte bara tomma kärl som förmedlar avsändarens avsikter utan bär manipulationen i formen. Och det är nu jag tycker att det börjar bli riktigt intressant. Åtminstone från ett manipulativt perspektiv. Det kanske låter lätt. Det är det inte. Och det kräver planering.

När jag bygger varumärken är det just associationer jag försöker styra. Tack och lov behöver jag inte förlita mig på mina egna associationer – det finns redan socialpsykologiska och varumärkesspecifika studier som sonderat terrängen och skapat kartor. (Fastnade du i metaforen? Vi tar det en annan dag.) Vill du uppfattas som öppen, tillgänglig, inbjudande? Eller kraftfull, det enda valet och marknadsledare? Om vi säger så här – det är inte samma associationer du vill åt, och därigenom inte heller samma grafik, tonalitet eller innehåll du bör trycka på.

Om vi fokuserar på orden, eftersom det är det enklaste för en härskare att styra gentemot dig, handlar det effektiva oftast om små nyanser. I den föregående texten lyfte jag mig själv, mitt kunnande och mitt perspektiv. Kanske störde du dig på det? Förmodligen, vi har rätt hög Jante i det här landet. Jag tror inte att känslan av skryt hade infunnit sig om jag istället hade skrivit så här:

När man bygger varumärken är det just associationer man försöker styra. Tack och lov behöver vi inte förlita oss på våra egna associationer – det finns redan socialpsykologiska och varumärkesspecifika studier som sonderat terrängen och skapat kartor.

Att personliga pronomen kan skicka så många signaler …

Och på samma sätt kan härskaren vända alla dessa ”småord” så att du känner dig sedd, bekräftad och inkluderad – the basic three som jag brukar kalla dem. För om härskaren ser, bekräftar och inkluderar dig kommer du att gilla honom eller henne i större utsträckning vilket leder till att du i större utsträckning gör som de vill.

Eller så vänder vi på perspektivet:

På samma sätt kan du vända alla dessa ”småord” så att andra känner sig sedda, bekräftade och inkluderade – the basic three som jag brukar kalla dem. För om du ser, bekräftar och inkluderar dem kommer de att gilla dig i större utsträckning vilket leder till att de i större utsträckning gör som du vill.

Associerar Camilla Eriksson, retorikiskan

(För dig som just trillat in på sidan och uppenbarligen funnit det intressant nog att läsa ända hit vill jag informera om att det här är lucka fem i Härskarkalendern på Retorikiska. Övriga publicerade inlägg hittar du på Härskarkalendern.)

Oavsett härskarnas betydelse för påverkan – ord är makt och ord förför. Alltid. Och om jag vore du skulle jag se till att följa Retorikiska i sociala medier för att säkerställa att jag inte missar något.

Retorikiska på facebook Retorikiska på twitter Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram

Leave a Reply

Your email address will not be published.