Fem retoriska lärdomar för radio.

Posted by | mars 13, 2013 | #Blogg100, retorik, Tal | One Comment

Johar BendjelloulDagens Språkforum bjöd på ett samtal mellan Patrik Hadenius, chefredaktör för Språktidningen, Forskning & Framsteg samt Modern Psykologi och Johar Bendjelloul, journalist och programledare som just bytt från sjutton år på Sveriges Television till Sveriges Radio. Och det är större skillnad än han trodde. Här får du fem retoriska lärdomar för radio, direkt från Johar:

1. I radio behöver du vara mer distinkt. Sludder, hummanden och pladder fungerar inte. Radio är mycket naknare. Det är du, dina frågor och din röst. På tv kan du leta efter frågorna. Det märks inte lika mycket eftersom publiken hela tiden kan se på er. I radio blir det bara tomt eller babbel. Det gör att du vill vara mer omsorgsfull om formuleringarna.

2. Språket är en stridsarena som du laddar med betydelse beroende på vilka ord du väljer. Om du väljer att svänga dig med fackterminologiska ord behöver du veta vad de betyder. Förstå nyanserna och gör omskrivningar som passar ditt format. Säger du verkställighet behöver du veta att det handlar det om avvisning, dvs. utvisning. Och det kan vara läge att förklara termen för lyssnarna.

3. Undertoner sjungs bäst någon annanstans. Höjda ögonbryn syns väldigt dåligt i radio. Hoppa över ironi och underdrifter. Det spelar ingen roll om du pauser rätt och går ned i tonläge eller om du kör radioteater hela vägen – ironi och underdrifter går helt enkelt inte fram.

4. Svär inte. Många lyssnare studsar till, svordomen leder tanken åt fel håll och den skymmer sikten för det du försöker förmedla. Undvik anglicismer av samma anledning. Om du drattar dit – lägg dig platt och be om ursäkt. Däremot behöver du inte ursäkta dig om du råkar hosta upp en enorm slempropp.

5. Oroa dig inte för att snubbla eller tala fel. Det är det yttersta beviset på att du sitter i direktsändning. Vilket förlåter det mesta. Även om du råkar säga att du anser att det vore fördelaktigt om ”Beatrice Ask kunde delta i det här samhället” och hade för avsikt att säga ”samtalet”.

Förmedlar Camilla

One Comment

  • Oh, här kunde jag tillägga mycket, efter år av att ha försökt hjälpa kollegor komma fram till den egna för "nyheter" förhöjda, men samtidigt, enkla presentationen.
    Men jag nöjer mig med att säga att medvetenhet om vad som fungerar eller inte handlar om två saker: Ditt förhållande till lyssnaren och ditt förhållande till dig själv. Det finns mängder av kloka detaljer att fila på – logopedi, faktordsval, nivå på fatisk information, andning, prosodi, och så vidare. Men. När du inte längre pratar MED lyssnaren försvinner intresset från densamme. Och när du inte låter som DU (om än professionell) är du inte trovärdig.

    Och den som sitter ner under sin presentation har aldrig full tillgång till sitt instrument…

Leave a Reply

Your email address will not be published.