fbpx Skip to main content
semiotik

Fame to Claim om Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar.

By 20 juni, 2012april 8th, 2016One Comment

Första gången jag träffade Per Robert Öhlin var när han var och föreläste för oss på IHR. Milt sagt gjorde han ett mycket starkt intryck. Så starkt att när jag själv några år senare sitter och skriver min bok Retorikiska kontaktar jag honom. Naturligtvis ställer han upp för en intervju som du kan läsa här. Det är något med mannen som i tal kan vara oerhört abstrakt men i skrift blir ypperligt konkret. Varenda samtal, varenda text tillför och utvecklar. Hans bok Fuck Logic, Fuck Logic 2 och Den mentala orgasmen rekommenderar jag varmt till alla er som ännu inte funnit dem. Och idag får ni läsa ett utdrag från hans nyaste bok Fame to Claim. Om ni blir nyfikna finns det fler publicerade utdrag, se lista nedan, och när ni bestämt er för att köpa boken kan ni bl.a. göra det på Ginza.

Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar.

För att fira fyrtioårsdagen av människans landstigning på månen har Louis Vuitton publicerat en kampanj för den Nordamerikanska marknaden. Temat är den personliga resan och kampanjen föreställer framstående personer på resa, plåtade av Annie Leibovitz.
En av annonserna berättar att det finns vissa resor som förändrar mänskligheten för alltid. Den föreställer Sally Ride, den första kvinnan på månen 1983; Buzz Aldrin, Neil Armstrongs medresenär och den andra människan som satte sina fötter på månen; samt Jim Lovell, mannen som var nära att fastna i rymden i samband med Apollo 13-expeditionen.
En annan annons påminner oss om att alla resor började i Afrika. På bilden ser vi Bono och hans fru, Ali Hewson, som precis har stigit ur ett litet plan på en öde savann.
En tredje annons konstaterar att vissa resor inte kan (eller bör) beskrivas i ord. Det är en annons som föreställer Keith Richards i ett hotellrum, sittandes i en stol med en gitarr i knät.

Louis Vuitton är kanske det modemärke som är mest intimt förknippad med resor. Och genom att använda sig av kändisar på resande fot befäster det sin ställning som ett märke av klass och kvalitet som klarar tuffa äventyr.

Marlboro är ett annat märke som hämtar sin kraft från den arketypiske upptäckaren. »The Marlboro Man« är en person som gärna drar sig tillbaka till en solitär tillvaro nära naturen. Skogen, berget, vattendraget och de öppna fälten är hans altarskåp. Det är här som hans själ får ro och hans funderingar får fritt spelrum. Det är när han gör upp sin egen eld, tillagar sin färska jaktfångst och kokar sitt kaffe som han känner sig som mest i balans.
»Welcome to Marlboro Country.«

Kanske har vi en svensk motsvarighet i Fjällräven. Det är ett märke som fötts ur den svenska fjällvärldens omutliga krav på funktionalitet och kvalitet. Även om märket har sina rötter i sjuttiotalets extrema funktionalism är det idag mer förknippat med den klassiska stigfinnarens storögda förtjusning över naturens enorma rikedom och komplexitet.

Även nationer kan grundas på attraktiva myter. Den nation som mest rimmar med frihetens arketyp är sannolikt USA. Få länder har betonat friheten som grundläggande idé så konsekvent och kraftfullt som USA.
»The land of the free.«
»The home of the brave.«
USA är nybyggarnas land. Många amerikaner lever i tron att Gud lett dem till det nya förlovade landet.
Enligt landets självständighetsförklaring och de tio författningstilläggen har alla amerikaner skapats lika, med en rad rättigheter som exempelvis yttrandefrihet och religionsfrihet, okränkbart ägande över sitt hus och sina ägodelar, samt rätt att bära vapen och försvara såväl sig själv, sin familj och sina ägor.

Landet är byggt på Lockes filosofiska myt om absolut okränkbar frihet och Ayn Rands dröm om en rationell, egoistisk nattväktarstat.
Genom att bryta alla band med den brittiska kronan och den gamla världen grep usa möjligheten att vända sida och starta med ett nytt oskrivet blad. Därmed kunde man börja odla en kultur som på flera plan direkt motsade den brittiska. På gott och ont, naturligtvis.

Fler utdrag av Per Robert Öhlins bok kan du läsa hos:

Måndag 21 maj: The Brand-Man om ”Ekot från det förflutna”
Onsdagen 23 maj: Please copy me om ”Hjärtats triumf över förnuftet”
Torsdagen 24 maj: Fame to claim om ”Konflikten håller berättelsen vid liv”
Måndagen 28 maj: Nota Bene om ”Har du hört den förut?”
Onsdagen 30 maj: The Brand-Man om ”Berättelsens sju grundläggande ingredienser”
Torsdagen 31 maj: Internetzzo om ”Skillnaden mellan mål och syfte”
Måndagen 4 juni: Pers värld om ”Har du en meningsfull idé?”
Onsdagen 6 juni: Navid Modiri om ”En krigares själ”
Torsdagen 7 juni: Fame to claim om ”Alfahannar och alfahonor”
Måndagen 11 juni: Fabriken Åkestam Holst om ”Du behöver inte vara arg för bara för att du är billig”
Onsdagen 13 juni: Kontaktmannen om ”Var det hybris eller gemenskap som byggde Babels torn?”
Torsdagen 14 juni: Mangan Lundin om ”Århundradets förförare”
Måndagen 18 juni: The Brand-Man om ”Ur Zeus huvud föddes listen”
Onsdagen 20 juni: Retorikiska om ”Marlboro Man, Fjällräven och andra obundna själar”
Torsdagen 21 juni: Wolber World om ”Naiva drömmar som förflyttar berg”
Måndagen 25 juni: Fame to claim om ”Gör din berättelse skillnad?”

Rekommenderar Camilla

One Comment

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.