fbpx Skip to main content
#Blogg100Påverkanpolitisk retorik

Bell Bajao. Ring på klockan.

Springer på en smart kampanj för att stävja våld i hemmet. Från Indien. Min ilska över att kvinnor behandlas som underställda männen på olika sätt i olika delar av världen kommer jag aldrig att komma ifrån. Bara för att gemene man är fysiskt starkare betyder inte att de är mentalt skarpare än gemene kvinna.

Om du är en sådan som inte tror att det finns en könsmaktsordning i vårt samhälle behöver inte ta mig på orden. Läs Vian Tahirs ”Jo, du måste faktiskt flytta på dig”.

Problemet är inte abstrakt, det är konkret. Faktum är att det inte räcker med att kvinnorna högljutt är emot kvinnomisshandeln. Det är de vanliga männen som behöver stå upp mot de våldförande. Om det enda alternativet att få stopp på kvinnomisshandel, fysisk eller psykisk, är att ringa polisen kommer de flesta att låtsas att de inget hör. Få vill bli involverade i den omfattningen.

Den indiska kampanjen har tagit fasta på att det behöver finnas något folk kan göra. Precis som du behöver avsluta med en uppmaning när du håller tal. Bell bajao. Ring the bell.

Det här är bara en av reklamfilmerna. Alla ligger på Youtube. Det de har gemensamt är att en eller flera män reagerar på en annan mans oacceptabla beteende. Vi har mannen som ber om mjölk och sedan inte står kvar när dörrarna öppnas igen. Vi har mannen som ber att få låna telefonen samtidigt som mobilen i fickan börjar ringa. Vi har pojkarna som spelar baseball som ber att få tillbaka sin boll medan en av killarna leker med den i sin hand. Etc.

Det är inte orden som sägs utan det som händer dem emellan. Reklamkampanjen gör skillnad, på riktigt. Och formen bär budskapet.

Sprider Camilla

One Comment

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.