fbpx Skip to main content

Årets digitala kommunikatör i Almedalen är ett pris instiftat av Springtime och Notifed. I år delas det för fjärde gången ut till en person, företag, organisation, kampanj eller event som lyckas med det som kan tyckas vara omöjligt – att nå igenom det digitala bruset i Almedalen.

Vinnaren är den som varit mest tongivande och som varit en förebild inom digital kommunikation under årets politikervecka.

Vinnare utses dels genom deras mätbara genomslag, dels genom att de imponerat på en jury med den kvalitet, val av kanaler och uppvisad originalitet. Budskapen som förmedlas ska uppvisa viss tankehöjd.

Är det en ny eller mindre avsändare viktas mätresultaten upp.

Juryn består i år av ordförande Karin Bäcklund från Springtime, Adam Hjort från Sparkle/Notified, Beata Wickbom från Hej digitalt, Thomas NIlsson från Resumé och undertecknad.

Vi tackar för alla nomineringar som kommit in och lämnar nu över till motiveringarna till årets pristagare:

Motiveringen för tredjepriset i Årets digitala kommunikatör

Under det tryck som vi alla har upplevt av nazisterna denna vecka så har några varit mer hårt pressade än oss andra. När mörka makter försökte tysta dem lyftes de fram i ljuset av andra aktörer på nätet. Ett långsiktigt opinionsarbete i sociala medier kunde hämtas hem i denna stund av kris.

Omvärlden bar fram tredjepristagaren i Årets Digitala Kommunikatör: RFSL.

Motiveringen för andrapriset i Årets digitala kommunikatör

När demokratin hotades i Almedalen blev de som tidigare var hotet nu vårt skydd. När det etablerade samhället brast kom de som så länge stått utanför in för att hålla ihop. De klev in i stridens Almedal medan andra hjälpte dem kriga in på nätet. I den aktion som gjort mest för att sprida vår pristagares budskap om trygghet vinner de inte bara vårt pris utan även våra hjärtan i sin ödmjuka revansch.

Andrapristagaren i Årets Digitala Kommunikatör är Kriminellas Revansch i Samhället (KRIS).

Motiveringen för hederspriset i Årets digitala kommunikatör

Kontinuiteten, intensiteten, kreativiteten imponerar. Vår pristagare visar vad som är möjligt, vad som är framtiden. Hen agerar i princip som en instruktör för oss andra: proffsig. produktiv och imponerande kvalitativ. Följ, notera, härma och det kommer att bli rätt.

Hederspriset i Årets Digitala Kommunikatör 2018 går till Företagarnas Günther Mårder.

Motiveringen för förstapriset i Årets digitala kommunikatör

Med en enastående, etablerad maktposition skapas förväntningar. Resurser förpliktigar. Vår första-pristagare förstår och förnyar receptet, är personlig men inte privat, nyfiken på att testa nya format, interagerar med andra plattformar och har förstått betydelsen av en bra bild. Det ger resultat. Hen twittrade ut den näst mest retweetade tweeten, är den överlägset mest omnämnda i Almedalen och en förebild inom politiken.

Årets Digitala Kommunikatör är Centerpartiets Annie Lööf.

(Förstapriset togs emot av Centerpartiets Johan Hedin.)

Vill du bli bättre på att påverka andra? Följ Retorikiska i sociala medier så minskar du risken att missa något.
Retorikiska på facebook  Retorikiska på twitter  Retorikiska på LinkedIn Dekonstruerat på Instagram

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.