fbpx Skip to main content

Det finns rubriker och sedan finns det rubriker. Låt mig vara tydlig med en sak: Var noggrann med orden.

Här kommer min basic-checklista. Se till att bocka av samtliga punkter innan du publicerar. Det finns några klassiska måsten. Vi tar dem först. Längre ned på listan kommer fördjupningen. Jag hoppas att du inte noterar var gränsen går.

1. Stick ut.
Om dina ord inte uppmärksammas kommer ingen att läsa. Det underlättar om du är unik på något sätt. Antingen berättar du något helt nytt eller så berättar du om något gammalt på ett nytt sätt. Fick ”anhängiggjort” i ett sms idag. Ordet bröt många av mina förväntningar på den konversationen vill jag lova.

2. Använd rätt tecken.
Facklingo är fel. Likaså jargong. För att alla andra använder det. (Och nej, det är inte att vara perfekt målgruppsanpassad. Det är bara platt.) Däremot kan gamla ord vara nya i sammanhanget och därigenom tillföra entropi. Om du vill sälja något är följande ord fördelaktiga att på något sätt väva in: gratis, rea, spara, snabbt, enkelt, lätt, sista chansen, begränsad upplaga o.dyl.

3. Undvik klichéer.
De anses knappast nytänkande. Längre. Om en kliché råkar falla genom fingrarna ned på tangenterna – se till att vrida den i en oväntad riktning. Då skapar du i alla fall ett noëma som bidrar med energi.

4. Locka rätt personer.
Du kan skriva sjukt häftiga passager som läses av massor med folk. Men om du inte når rätt når du inte fram. Vem är det du vill nå? Vad tycker de redan om? Börja där. Och se till att visa på varför det ligger i din målgrupps intresse att lyssna på dig. What’s in it for me? Fortfarande.

5. Få läsaren att känna något.
Det är klart att vi gillar att känna positiva känslor. Sanningen är den att även negativa känslor väcker intresse. Vad passar bäst för ditt budskap?

6. Lek.
Som med rubriken i bilden ovan. Kombinationen av lek, fel, oväntad vridning, kodning, underfundighet, humor etc. är fenomenal.

7. Uppfyll något av följande kriterier:
Direkt anslag, indirekt anslag, berätta en nyhet, i hur-format, en fråga, ett påstående, en lista, ett citat, uppfattas utmanande. Vill du ha konkreta exempel? Läs 9 rubriker som lockar till läsning.

8. Tänk tajt.
Korta meningar är lättare för din läsare att uppfatta. Och det vi uppfattar har vi lättare att uppmärksamma.

9. Beskriv styckets/artikelns/textens innehåll.
Verkligen? Jo. Och jag har många exempel på motsatsen.

10. Håll samma stilnivå som resterande text.
Du vill inte veta. Eller, det vill du säkert men jag vill inte hänga ut någon.

11. Koda.
För när dina läsare knäcker koden känner de sig smarta och den känslan överförs att gälla dig.

Gillar du mina tips om hur du kommunicerar bättre? Klicka på hjärtat och hjälp mig sedan att sprida mina inlägg till fler!

Gilla Retorikiska på Facebook!Följ Retorikiska på twitter!

Listar Camilla

2 Comments

  • Gunnar F Novik skriver:

    Hmmm. Problemet med att dels sticka ut på ett unik sätt, dels bli förstådd av läsaren = använda ord som är allmängods. Knöligt ibland, men mästaren behärskar det.

    • Camilla Eriksson skriver:

      Tack för att du delar med dig av dina tankar! Jag håller dock inte med om att du behöver använda ord som är allmängods för att bli förstådd av läsaren. Jag tror att det räcker med att läsaren förstår av sammanhanget. Funderar Camilla

Leave a Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.